Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku

3. Pojmenování (název) životní situace

Zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku

4. Základní informace k životní situaci

Na základě žádosti o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku, nebo z moci úřední vydá Ministerstvo kultury rozhodnutí o zrušení nebo nezrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Návrh na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku může podat vlastník kulturní památky nebo právnická osoba, která na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku prokáže právní zájem.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Předmětem řízení je zjištění, zda pro zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku existují mimořádně závažné důvody.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Písemný návrh na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku (včetně příloh) můžete podat sami nebo ve spolupráci s příslušným orgánem státní památkové péče a s Národním památkovým ústavem.

8. Na které instituci životní situaci řešit

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Můžete se obrátit na odbor památkové péče Ministerstva kultury.

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Návrh na zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku musí obsahovat:

  • název kulturní památky a rejstříkové číslo v Ústředním seznamu kulturních památek,

  • umístění a bližší určení kulturní památky,

  • vlastnické vztahy,

  • zdůvodnění žádosti,

  • informativní fotografie.

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty vyplývají z § 71 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Účastníkem řízení je vždy vlastník kulturní památky, a dále i oprávněný žadatel o zrušení prohlášení věci nebo stavby za kulturní památku.

Žadatel může podání učinit sám nebo ve spolupráci s příslušným orgánem státní památkové péče (krajským úřadem, obecním úřadem obce s rozšířenou působností) a s Národním památkovým ústavem.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Žadatel může být Ministerstvem kultury požádán o doplnění podání, příp. o další součinnost.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit elektronicky.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů

Vyhláška č. 66/1988 Sb., kterou se provádí zákon o státní památkové péči, ve znění pozdějších předpisů

Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů

Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy

Úmluva o ochraně archeologického dědictví Evropy (revidovaná)

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Písemný rozklad, který se podává u Ministerstva kultury; o rozkladu rozhoduje ministr kultury na základě návrhu rozkladové komise.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Pokutu až do výše 2 000 000 Kč je možné uložit fyzické osobě, fyzické osobě oprávněné k podnikání nebo právnické osobě, která nepečuje o zachování památky, neudržuje ji v dobrém stavu, užívá ji způsobem neodpovídajícím jejímu významu, památkové hodnotě nebo technickému stavu, nechrání ji před ohrožením, poškozením nebo znehodnocením nebo ji znehodnotí nebo zničí.

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

28. Popis byl naposledy aktualizován

02.12.2013

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.